wz

Edwin Vincent Gray, Sr. -- 'Sparky'
(1925 - 1989)

Biography

Ed Gray running cold electric circuit

From http://www.free-energy.cc/graybio.html

Edwin Gray se narodil ve Washingtonu, DC v roce 1925. Byl jedním ze 14-ti dětí. Ve věku jedenácti let se začal zajímat o vznikající obor – elektroniku, kdy viděl jednu z prvních demonstrací primitivního radaru, který byl testován na řece Potomac. V patnácti odešel z domova a vstoupil do armády, kde jeden rok navštěvoval školu pokročilého inženýrství, dokud se nepřišlo na jeho nízký věk a nebyl propuštěn. Po útoku na Pearl Harbor byl opět odveden k námořnictvu a tři roky sloužil na bitevní lodi v Pacifiku.

Po válce pracoval jako mechanik a pokračoval ve studiu elektromagnetismu. Po letech experimentů v roce 1958 učinil objev, na jehož základě sestrojil svůj první motor EMA (Electric Magnetic Association), který vyzkoušel v roce 1961. Jeho třetí prototyp EMA byl úspěšně testován 32 dní, než byl rozebrán na analýzu. S touto zprávou v ruce Gray začal vážně shánět finance. Poté, co byl odmítnut všemi velkými korporacemi a kapitálovými skupinami, založil v roce 1971 vlastní společnost. V roce 1973 společnost EVGray Enterprises, Inc. měla svou kancelář ve Van Nuys, Kalifornie, nový prototyp (č. 4) a stovky soukromých investorů. Ed Gray také obdržel  "Certificate of Merit" od tehdejšího guvernéra Kalifornie Ronalda Reagana.

V létě 1973 Gray dělal demonstrace své technologie a obdržel velmi kladné ohlasy z tisku. Na konci tohoto roku začal spolupracovat s automobilovým konstruktérem  Paulem M. Lewisem na stavbě prvního elektrického auta v Americe, které nepotřebovalo žádné palivo. Ale nastaly potíže.

22. července 1974 úředníci státního návladního obvodu Los Angeles bezdůvodně vtrhli do kanceláře a dílny firmy EVGray Enterprises a zkonfiskovali všechny obchodní záznamy a funkční prototypy. Po 8 měsíců se pokoušeli přimět akcionáře, aby na Graye podali žalobu, ale nikdo to neudělal. Gray byl nakonec obviněn z „velké krádeže“, ale ani toto obvinění se neprokázalo a nakonec byl propuštěn. V březnu 1976 byl obviněn ze dvou drobných porušení zákona, dostal pokutu a byl propuštěn. Kancelář státního návladního mu prototypy nikdy nevrátila.

Navzdory těmti těžkostem se událo několik dobrých věcí. V červnu 1975 mu byl udělen první americký patent na konstrukci motoru a v únoru 1976 byl Gray nominován na „Vynálezce roku“ za „objev a vyzkoušení nové formy elektrické energie“ sdružením patentových právníků Los Angeles. Navzdory této podpoře měl potom Gray mnohem menší úspěchy. Na konci 70. let společnost  Zetech, Inc získala Grayovu technologii a EVGray Enterprises přestala existovat. Na začátku 80. let Gray nabídl svou technologii vládě USA na podporu Reaganova programu SDI. Psal dopisy všem členům Kongresu, jak z dolní, tak z horní komory, stejně jako prezidentovi, viceprezidentovi a všem členům kabinetu. Je pozoruhodné, že na tuto dopisovou kampaň Gray nedostal jedinou odpověď, dokonce ani oznámení o převzetí dopisu!

Během 80. let Gray žil v Councilu, Idaho, kde podal a byly mu uděleny další dva US patenty. Do roku 1986 měl dílnu v Grand Prairie, Texas, kde postavil několik nových prototypů motorů EMA. Do roku 1989 pracoval na různých technologických pohonech a udržoval svou rezidenci v Councilu, Idaho, stejně jako dílnu v Councilu, Grande Prairie a Sparks, Nevada.

Edwin V. Gray zemřel ve své dílně ve Sparks, Nevada, v dubnu 1989 za záhadných okolností. Bylo mu 64 let a těšil se dobrému zdraví.

Přeložil Ladislav Kopecký